Fm'nin Patronu Miles Jacobson'la Söyleşi




PCL: 3 boyutlu maç motoru football manager serisi için devrim niteliğinde bir yenilikti. Bu sektördeki en deneyimli firma olarak futbol menajerliği oyunlarında bir sonraki devrimin ne olacağını düşünüyorsunuz ?
MJ: Bunun ne olduğunu biliyorum ama size anlatmayacağım :) Takım içinde çalışmalar yaptık, bu yenilik oyuna ne zaman eklenir bilmiyorum – gelecek sene veya öbürkü sene olabilir – ama 3-D maç motoru kadar devrimsel olmasa da oldukça önemli bir değişiklik olacak. Kimsenin daha once yapmadığı, büyük birşey olacak. Football Manager serisini sürekli geliştirmeye çalışıyoruz. Bu sene de taktik ekranındaki değişiklikleri devrimci olarak niteleyebiliriz, gerçekten çok büyük değişiklikler yaptık. Oyun dünyasında aslında garip birşey var, PC Gamer İngiltere’de oyunumuz önincelemeye alınmştı. Orada konuştuğumuz yazarlar da, başkaları da oyunu nasıl geliştirirsek geliştirelim oyunun yeni versiyonunun eskisinden pek fazla değişiklik içermediğini söylüyorlar. Bu Alex Ferguson’a her sezon öncesi takımı yönetmekten önce fizik bulmacaları yaptırmaya benziyor. Yani oyunu geliştirmeye devam edeceğiz, oyun evrim geçirmeye devam edecek. Çünkü biz futbol yönetimiyle alakalı bir simülasyon yapıyoruz ve oyuna eklenebilecek bir sürü şey var hala. Henüz yapılmamış ve bizim yapmak istediğimiz önemli değişiklikler de var .Mesela taktiksel kontrolü çok daha geliştireceğiz, aynı şekilde maç motorunu da. Maç motorundaki 1 senelik değişimi de gözlemlemişsinizdir. Birkaç sene içinde nasıl olacağını bir düşünün. Oldukça heyecanlıyım gelecek için. Kişisel olarak da Football Manager 2010’un şu ana kadar yaptığımız en iyi oyun olduğunu düşünüyorum. Ve şimdiden FM 11, 12, 13 ve 14’ü nasıl daha iyi yapabiliriz diye düşünüyorum.

PCL: Maç motoru grafiksel olarak çok iyi gözükmüyor. Maç motorunda görseller belki PS3, Xbox 360 grafiği düzeyinde olamaz ama PS2 kalitesine ne zaman ulaşılabilir ?
MJ: Görüntüler için çalışan 5 kişilik bir takımımız mevcut şu anda. Hatta 4.5 diyebiliriz. Animasyonlar her sene gelişim göstermeye devam edecektir. Aslında biz Fifa görüntülerine yakın bir maç motoru yapmayı düşünmüyoruz. Yeterli sayıda çalışana ve imkana sahip değiliz bunun için. Veritabanı üzerinde çalışan 400.000 kişi var Football Manager için. Biz henüz lisansladığımız liglerdeki oyuncuların fotoğraflarını bile almakta zorlanıyoruz. Bilgiye zor ulaşılabilen bir ülkeyi düşünün, onların genç takımıyla ilgili resim bulmak imkansız. Kendi ülkemizdeki , İngiltere, takımların genç takımlarınında, rezerv takımlarında oynayan futbolcuların resimlerini bile bulmakta zorlanıyoruz. Çünkü kulüplerde onların resmi yok. As takımın futbolcularının resimleri ellerinde oluyor ama rezerv ve genç takımların oyuncularının resimleri olmuyor. Ayrıca ellerinde bulunan resimlerin çözünürlüğü de düşük olabiliyor. Birkaç yıl önce gerçek futboldaki herşeyi oyuna yansıtalım demiştik. Ama pratikte bunun mümkün olmadığını gördük. Bu yüzden yakın çekim kamera açılarımız da yok. Animasyonlar kesinlikle gelişecektir, oyuncu modelleri de gelişecektir, büyük ihtimalle motion capture falan da kullanacağız ilerde. Bir de firma olarak karar aldık her bir sene yapacağımız değişiklikleri sınırlı tutacağız. Bu hatayı daha önce yaptık ve oyunda çok fazla hata ortaya çıktı. FM 10’un çıkış versiyonunda FM 09’un 3.patch’li halinden daha az hata var. FM 10’daki bu hataları da yakın zamanda düzelteceğiz bu arada. Az önce belirttiğim gibi haddinden fazla yenilik yapmaya çalışınca ortaya hata dolu bir oyun çıkıyor ve bunu hiçbir müşterinin hakettiğini düşünmüyorum.
PCL: Taktiksel değişimlerden bahsetmiştiniz. Bu değişikliklerin bir kısmı FM Live oyununda mevcuttu. FM Live’da bunları test edip buraya aktardınız sanıyoruz ki ?
MJ: Taktiksel değişimleri orada denedik, evet. Bu taktik ekranı için birçok çalışma yapıldı. FM hayranları da bu projede fikirlerini bizlerle paylaştı. İnsanların daha rahat kullanabileceği ve ayrıca daha detaylı, daha güzel bir taktik ekranı ortaya çıktı. FM live’da kullandık ve çok iyi tepkiler aldı, biz de bu özelliği FM’ye kattık. Birkaç değişiklik yaptık, biraz daha geliştirdik ve FM 10’a koyduk. Bu geliştirmeler de FM Live’a yansıyacak tabi ki.
PCL: FM Live çok değişik bir oyun. Onu ayrı tutarsak , FM’nin online modunu geliştirmek için herhangi bir düşünceniz var mı ?
MJ: Henüz bilmiyorum ama her yıl online modunu geliştirme adına bir sürü fikir ortaya atılır. Bazıları gerçekleşir , bazıları gerçekleşmez. Şu anda oyunun online modunu düzenleyebilecek bir servis sağlayıcı ile anlaşmamız yok. Ayrıca oyunu online olarak oynayanların sayısı çok az olduğu için SEGA da bu konuya yatırıma pek sıcak bakmıyor. Kendi ’server’larını bu iş için kullandırmaya sıcak bakmıyorlar. Önümüzdeki haftalarda takım içinde toplantılar yapacağız, tam olarak ne olur gerçekten bilmiyorum, belki çok büyük bir değişiklik yaparız online modunda. Ben yine de kişisel olarak online modu geliştirmenin önceliğimiz olmadığını düşünüyorum. Yine de olmayacağını söylemiyorum. Biz takım içinde çok demoktratik davranıyoruz, eğer böyle bir fikire yoğunlaşma olursa online modu tamamen yenileyebiliriz.
PCL: FM’yi el konsolları için de çıkartıyorsunuz. FM’yi ilerde Xbox 360 veya PS3’te görebilirmiyiz peki ?
MJ: Xbox 360’ta oyunu denedik. Oyunu gamepad ile oynamak tamamen rezaletti. Aynı şekilde standart çözünürlükte oynamak da… O yüzden böyle bir planımız yok ama SEGA bu konuda bize bir yaptırımda bulunursa o zaman işler değişir :) Şaka bir yana, eğer gerçekten iyi olacaksa yapmaya çalışırız ama şu an için çok zor gözüküyor.
PCL: Football Manager Live’da takımın finansal kontrolünde çok daha fazla rol alabiliyoruz. FM’de finansal yönetimde buna benzer yenilikler olacak mı ?
MJ: Fm Live çok farklı bir oyun. Oyunda kulübün menajeri değil, kulübün sahibisiniz. O yüzden FM ile çok farklı.
PCL: Oyunun başında seçilebilecek menajer modu veya kulübün sahibi modu gibi bir opsiyon olamaz mı peki ?
MJ: O zaman oyunu tamamen yeniden yazmamız lazım. Football Manager değil Football Chairman ( Başkan ) diye bir oyun çıkarmam lazım o zaman. Tamamen farklı bir tecrübe olurdu. Oyunun dengelerini de bozardı. Bazı oyunlar size bunu sağlıyor aslında. Fifa Manager’da ev , köpek falan alabiliyorsunuz.
PCL: O kadar derin olmasa da en azından maç öncesi bilet fiyatlarını belirleyebilsek ?
MJ: Fifa Manager’de bunu da yapabiliyorsunuz. Bunları oyuna ekleyince başka şeylerden kayıp yaşamaya başlıyorsunuz. Oyundaki doğruluk ve denge bozuluyor. Şu andaki formülden memnunum aslında. Bunu eklemek çok zor değil ama oyunun dengesini alt üst edebileceği için bu riski almak istemeyiz. Bizim oyun menajerlik olduğu için bu tip şeylere girmenin pek mantıklı olacağını düşünmüyoruz. Dünyada hiç bir menajer bilet fiyatlarını belirlemiyor.
PCL: Kendimize özgü duran top taktiklerini yaratma gibi bir opsiyon yeni oyunlarda olacak mı ? Bu sistem Fifa 10’da kullanılıyor mesela.
MJ: Bu olaya fazla girmek istemiyoruz. Çünkü insanlar acayip taktikler yapıp, oyunun yapısında açık bulabilir. Öyle garip durumlarla karşılaşabiliriz ki sırf bu duran toplarla maçları kazanan insanlar ortaya çıkar. Bir yolunu bulup bunu yaparlar.
PCL: Oyundaki forvet pozisyonunda yer alan Trequartista ne demek ? İtalyanların 9.5 numara dediği 2.santrafor değil mi ?
MJ: Daha derinde oynayan forvet diyebiliriz.
PCL: Adrian Mutu bir trequartista.
MJ: Eveeet olabilir. Cantona da bir anlamda öyleydi. Hiç geriye dönmesi beklenmeyen bir adam. Bir trequartista ile oynarken arkasına defansif orta saha oyuncularını dizmeniz lazım. Aynı zamanda bu oyuncu oyun kurma özelliğine de sahip, her an maçı değiştirebilecek bir isim.
PCL: Berbatov Tottenham zamanında böyle oynuyordu.
MJ: Evet. Çok da iyi işler yaptı.
PCL: Everton’ın sizden veritabanını aldığını duyduk. Bu doğru mudur ?
MJ: Veritabanı ve sizin oyunda görmediğiniz ince detayları , gizli bilgileri aldılar.

PCL:
Bundan direk bir fayda sağladılar mı ? Size belirttiler mi böyle birşey ?
MJ: Bize doğrudan şu oyuncuyu sizin veritabanı sayesinde aldık gibi birşey söylemediler ama bize şu şekilde kullandıklarını söylediler: Ama onlara bir menajer gelip, bir oyuncudan bahsedince, onun 20 yılda yaptığı 2 hareketi gösterdiğinde, gidip bizim veritabanına bakıp bizim araştırmalarımız hakkında bilgi aldıkları oldu. Evet bizim veritabanından direk fayda sağladılar diyebiliriz.
PCL: Oyundaki oyuncuların özelliklerinin hangi oranda doğru olduğunu söyleyebiliriz ?
MJ: Yaklaşık olarak yüzde 90-95 diyebilirim. 400.000’den fazla oyuncu ve personel olduğunu düşünürsek bu oranın oldukça iyi olduğunu söyleyebiliriz.
PCL: Zaten % 100 olması imkansız gibi. Bir de çok göreceli tabi. Herkesin oyuncuların özellikleri hakkında fikirleri farklı olabiliyor.
MJ: Tabi ki. Bizde bu özellikleri belirleyen insanlara yönergeler veriyoruz. Oldukça sıkı bir süreçten geçiliyor.
PCL: Oyunu genelde Ekim sonu yayınlıyorsunuz. Bunun nedeni yeni oyuncuların takımlarındaki 7-8 haftalık performanslarını görüp ona göre değişiklik yapmanızdan dolayı mı ?

MJ:
Hayır. Transfer süreci Eylül’ün başında kapanıyor. Biz de 2 hafta içinde verileri tamamlıyoruz ve oyun test sürecine giriyor. Bu süreç de birkaç hafta sürüyor. Bu işlemler bittikten sonra da tekrar oyuncuların performansına göre bazı şeyleri değiştirmeye çalışırsak bütün test işlemini sıfırlamış oluyoruz. O zaman yeniden bunları yapmamız gerekir.
PCL: Cevaplarınız için teşekkürler.

MJ:
Ben de sorularınız için teşekkür ederim.

*PCL = Pclabs
*MJ = Miles Jacobson

0 akıl fikir:

Yasal Uyarı
pilavustunout.blogspot aracılığı ile indirmiş olduğunuz dosyalar, her sanatçının kendi isimleri ile tescil edilmiş eserlerin dijital kopyalarıdır! Bu dosyalar size tanıtım amaçlı sunulmaktadır! Müzik dosyalarını bilgisayarınızdan 24 saatten fazla tutmanız T.C. yasalarına göre suç sayılır! Bu tür yasal işlemlerde pilavustunout.blogspot ve hosting şirketimiz bu duyurunun yayınlanmasını takiben sorumluluk kabul etmeyecektir! Not: Sanatçının kendisi, resmi internet sitesi ya da plak şirketi tarafıma mail yoluyla ulaştığı taktirde yayınlanan linkler kaldırılacaktır.